Sunday, August 30, 2009

Esei Ilmu

Rencana Dewan Budaya: Untuk Perhatian Yang Berbahagia Puan Padilah Haji Ali

Ekspo Kedua Seni Antarabangsa Malaysia yang Mengagumkan
Oleh Daeng Ramliakil

SESUNGGUHNYA bukan mudah malah amat payah bagi siapa pun, negara manapun, lebih-lebih lagi dalam fenomena kemerosotan ekonomi global begini untuk menganjurkan ekspo kesenian besar-besaran peringkat dunia, apa lagi ekspo yang menempatkan karya pelukis dua puluh dua buah negara mencakupi benua Asia, Eropah dan Amerika. Namun, ekspo yang berlangsung pada 26 hingga 30 November 2008 bertempat di Matrade Exhibition & Convention Center [MECC], Kuala Lumpur, anjuran Art Expo Malaysia Berhad, dengan penaungnya, Raja Puan Muda Perlis, DYMM Tuanku Hajjah Lailatul Shahreen Akashah Khalil menjanjikan kehebatan.
Bayangkan, ekspo ini mengenengahkan karya 36 pelukis Korea yang menjadi ahli Pertubuhan Kerjasama Seni Antrabangsa Korea [IACO] yang ditubuhkan pada tahun 2006, dengan purata dua buah karya bagi setiap pelukis; ditambahi karya dua puluh pelukis jemputan dari negara yang sama. Muncul tiga buah karya Koo, Cho-soong, profesor Universiti Sang Myung, lulusan Universiti Hong –Ik dan menjadi Naib Pengerusi Persatuan Promosi Seni Dunia, masing-masing bertajuk The Still life – Square Table, The Desire of Ifor dan The Still life – On the Table yang beraliran realisme yang hasil karyanya teramat halus hingga mendekati fotografi. Turut diketengahkan karya-karya pelukis jemputan Korea, bermula dari Kang, Chang-yul hinggalah Choi Soo.
Tepatnya, selain mereka, ekspo ini mengengahkan karya Lee Bung Lyol, Lee Sang-jung, Park Soo bin, Chang Eun kyung, Kian jong soo, Hur Man wook, Park young in, Hyun Bum soon, Kim Soon jin, Hwang Doo Soon, Park Yeen woo, Chang Sei yul, Kim Kyung ja, Suh Kyung deok, Hyun Kyung soon, Im Eun ja, Lee Hyun, Kang Hong gue, Son Sun ok, Yoo Mi soo, Kim Gyong suk, Jung Yeon Heui, Kim Yeon ok, Lee Eung jong, Oh Ho sook, Heo Eun young, Han Youn ki, Kim Hyun seong, Lee Mi kyung, Oh Eun hye, Song Hyun hwa, Yoo Kyung ah, Kim Min young, Kwon Hyun ok dan Moon Eun sook, manakala pelukis jemputan yang ternyata mengutarakan karya yang lebih hebat falsafahnya, seumpama When April Comes, Mud Flat, A curve in the Strait, Interpretation of Memory, Restoration Window 08-2 dan puluhan karya lagi.
Penganjur turut mengenengahkan karya 14 pelukis Singapura, mencakupi karya Feng Ye [1] hinggalah P.Ghana [4] yang masing-masing dengan karya bertajuk Simple Glamour 11 dan Eternal Companion 72, Eternal Companion 73, Eternal Companion 114 dan Eternal Companion 115 yang dihasilkan dalam bentuk lukisan minyak dengan meminjam bentuk lembu ciptaan Pablo Picasso. Selain mereka, Singapura mengirimkan karya Zi Peng, Wang Zhi Yin, Lin Chun Hai, Duong Ngoc Son, Robert Indiana, Fan Shao Hua, Loh Choi Nyet, Sim Pang Liang, Ang Ah Tee, Huang Zhen Wen, Pande Gede Supada dan Ho Kah Leng. Antara karya yang hebat ialah Our Big Tree karya Zhi Xin, lukisan minyak yang menempatkan subjek sepohon kayu berdaun aneh yang ketinggiannya melebihi awan hingga tiga lelaki digambarkan kebingungan. Karya lain ialah The Story of Timelines yang bercerita perihal kasih sayang perempuan si pemakai uniform keselamatan, Jasmine Maiden, Busy Day, Love Sculpture “PREM” dan Song of Beauty.
Malaysia mewakilkan karya-karya Ung Mooi Leng, Loo Hooi Nam, Khalil Ibrahim, Rafiee Ghani, Raja Azhar, Azad Danial, Ng Foo Cheng, Azman Hilmi, Shahrul Anuar, Chong Hon Fatt, C’hang Huck Theng, Chiang Soo Ling, Jansen Chow, A.S Kang, Lee Sin Bee, Yap Kim Boon, Kang Seng Choo, Suzlee Ibrahim, Zaharuddin Sarbini, Wong Kean Choon, Yong Khek Cheong, Lim Ka Seng, Edi. A, Dr.Foo Yong Kang, Abd.Rasid Yusof, Zaim Durulaman, Faizal Samat, Ahmad Fauzi Arshad, Raphael Scott Ahbeng, Poojitha Menon, Sylvain Yong, Cheong Mei Fong, NG Soak Wah, Mah Ai Ching, Tan Kai Sheuan, Ong Gaik Joo, Ho Mi Mi, Yong Seow Ping, Lau Seong Leng, Linda Chen Yet Lee, R.B Setiawanta, Aidi Yupri, Mujiharjo, Switbertus Sarwoko, Erizal A.S., Lim Kim Hai, Chiang Shih Wen, Lian Hooi Beng, Harun Mokhtar, Romli Mahmud, Shahrul Anuar Shaari, Peter Liew, Cheung Pooi Yip, Mohammad Rizlan Kamaruddin, Simon Tan, E.H.Chee, Yeak Ping Lian, Tan Sik Yaw, Ngo Van Sac, Ngo Hai Yen, Haji Mansor Ghazali, Muslim Mattajim, Mastini Asap, Koh Choon Wern, Janson Chow, Tang Mun Kian, Yeoh Kean Thai, Tan Sri Shamsuddin Osman, Tan Suiz Chiang, Yong Look Lam, Dr.Wong Seng Tong, Chow Chin Chuan, Calvin Chua Cheng Koon, Datuk Chuah Thean Teng dan Ng Foo Cheong.
Ini ditambahi karya para penasihat projek yang terdiri daripada Prof.Chung Chen Sun, antaranya yang bertajuk Harvest dan Well Wishes for Everyday Life. Pengarah Balai Seni Lukis Negara Dr.Mohammad Najib Ahmad Dawa dengan karya Tanpa Tajuk, Fusion 1 dan Fusion 1V, Cheah Yew Saik mewakilkan karyanya Lunch Time, Valley dan Home from the Sea 1, lukisan minyak yang menonjolkan kekayaan serta kegagahan warna biru. Dr.Choong Kam Kow dengan karyanya yang bertajuk Fit for Life 5 [Taiji], Fit for Life 6 [Taiji], Fit for Life 7 [Taiji] manakala Datuk Syed Ahmad Jamal pula, megutarakan karya yang terhasil pada tahun 1956, bertajuk Battersea Park 11 dan Blue Moon Light dan Chairil Anwar yang terhasil pada tahun 1959. Hujan Panasnya terhasil pada tahun 1958 dan karyanya setahun kemudian, Winter Sun juga karyanya yang terhasil setahun sebelumnya, Sungai Batu Pahat. Seperti biasa, pelukis agung Malaysia ini kekal dengan identitinya yang bercerita menerusi cat minyak di atas kanvas perihal kesamaran, keajaiban dan misteri dengan memilih pendekatan post impresionisme, selain warna yang kaya dengan tona serta kejernihan cahaya.
Malaysia turut diwakili karya-karya silam iaitu Minah [1958] karya Allahyarham Datuk Mohammad Hoessein Enas, 3 Pahlawan [1981] karya Nik Zainal Abidin, Dayak Kampung Kapan Landak River [Karya tahun 1890]lukisan William Samwell, Bujang Berani, [1991] skulptur Bayu Utomo Radjikin, Dari dalam Sebuah Rumah karya Allahyarham Dzulkifli Dahalan, Tanpa Tajuk [1993] karya Ahmad Syukri, Tanpa Tajuk [1993] ciptaan Ismail Latiff yang lazimnya menghasilkan karya beridentitikan subjek mitos dan legenda Melayu seumpama Merong Maha Wangsa serta kemisteriusan isi lautan. Juga, karya Rahime Harun yang dihasilkan dengan emulsi tempera telur bertajuk Fictional Landscape.
Myanmar mengenengahkan karya Maung Myint Aung, Khin Win Kyi dan Di Pa manakala Filipina dengan Jovan Benito, Lydia Velasco, Dominic Rubio dan Ramon Orlina. Sepanyol mewakilkan karya David Morago, Joan Miro dan Guillermo Oyaguez yang menghasilkan catan,manakala Jesus Curia dan Manolo Valdes mempamerkan skulptur.
Dari Taiwan, pengunjung berpeluang menatap karya Ma Fang-yu, Chen Tsu-ming, Chan Mei-yun, Huang Ming-cheng, Chen Kuan-yu, Lei tzu-ling, Cheng Hung-chang, Chin Pei-jung, Chen Li-ying, Cheng Pi-chou, Wu Carin, Lee yu-ju dan Chen Ping. Antara karya yang hebat mereka ialah Language of Mind, jenis abstrak, cat minyak beraliran ekpresionisme yang bercerita perihal permasalahan yang terisi dalam fikiran, namun terdapat sedikit cahaya penyelesaian. Juga, The Hometown of Cloud yang terhasil pada tahun 2007, catan cat minyak yang tebal dengan cat, dihasilkan dengan pisau palet dan alat keras yang bercerita tentang permukaan dunia yang menempatkan bumi dan air.
Thailand mewakilkan karya Jaroon Chaijit, Wichien Wongsupaluk, Sathit Thimwatbunthonge, Apiruk Punmoonsilp, Smith Sein Lynn, Sompol Yarangsee, Edvard Sasun, Shi Quanxing, Jakraphan Chaijit, Arnan Ratchawang-in, Eliz Kim, Paul de Blieck, Silawat Poolsawat, Jirasak Plabootong dan Claire Layman. Karya-karya pelukis negara ini yang mewakili Galeri Majalah Seni Halus lebih beraliran post impresionisme bercorak keagamaan atau ketuhanan seumpama karya Arnan dan Paul de Blieck sementara karya Silawat yang bertajuk Looking Forward lebih kepada falsafah mengagungkan wanita.
Tony Palacios dengan tiga buah seni popnya bertajuk Poem to Andrea, Window to Heaven dan Earth mewakili Venezuela. Galeri Mai, Vietnam pula menempatkan karya Nguyen van Duc berjudul Stret of Flowers dan Road to Sanctuary yang dihasilkan pada tahun 2008.
Artis jemputan ekspo ini terdiri daripada pelukis Britain iaitu Wenchi Lucas yang menghasilkan catan cat minyak dan kesemuanya tanpa judul, beraliran impresionisme dengan warna yang muram dan mampu melampiaskan kegerunan kesepian. Pelukis ini merupakan lulusan 1997, ijazah pertama Campbell College Art. Peranchis pula dengan karya pelukis Jean Francois Bardez bertajuk Depart de la Course, karya Tjoa, Jeune Homme et Jasmin dan Midani M’Barki, Vieux Montmartre.
Iran mewakilkan Mohammad Tirani dengan karya yang brtajuk Gorgan Nature, catan cat minyak 2008, Homa karya Pegah Samaie, catan cat air yang mengisahkan betapa tinggalan sejarah tidak dipedulikan, hanya dihargai sepasang burung. Marie Thomas mewakili Ireland dengan karya-karya Unraveled, Tranquility dan The Fishermen. Dua buah karyanya bercorak separa abstrak, pemandangan tepi pantai yang kesepian manakala para nelayan turut kemuraman dalam kehidupan.
Gjorgji Culakovski-Giotto dengan karyanya, Graphic Art B dan Ilina Arsova menerusi Ton Say, kolaj dan arkrilik yang mengisahkan perihal nasib manusia gelandangan mewakili Macedonia. Mueen Saheed mewakili Sri Langka dengan karya-karya akriliknya, bertajuk Imagination, Color Fusion dan Kimberly. Taiwan pula tampil dengan karya-karya Vincent JF Huang, berupa dua buah karya skulptur bertajuk The Last Penguin Series 2 dan The Last Penguin Series 3, manakala sebuah catan akrilik, diberi judul The Last Penguin Series 1.
Kekaguman pasti terserlah pada asasnya apabila memikirkan betapa ekspo mampu mengenengahkan identiti lebih daripada 180 orang dengan karya sekitar 400 buah, mewakili lebih daripada 60 buah galeri seni, juga, mewakili 22 buah negara, dan ekspo diadakan di Kuala Lumpur dengan para penasihat seni projek terdiri daripada Datuk Syed Ahmad Jamal, Dr.M.Najib Ahmad Dawa, Datuk Dr.Tan Chee Kuan, Puan Wairah Marzuki, Prof.Chung Chen Sun, Dr.Choong Kam Kow, Cheah Yew Saik, Liu Cheng Choong dan Chow Chee Ming.
Mereka bukan sahaja terdiri daripada para teknokrat yang berjaya menghasilkan seni catan mahupun skulptur yang indah, berfalsafah dan selari dengan maksud kata-kata Naib Pengerusi Ekspo Seni Malaysia, Ooi Kok Chuen, “seni yang bagus macam intan, selama-lamanya.” [Good art, like diamonds, are forever]. Ekspo ini menghimpunkan karya para profesor ternama bukan setakat peringkat Korea dan Malaysia malah dunia yang melampiaskan karya-karya representatif serta kaya dengan tanda-tanda intelek.
Idea yang diketengahkan menerusi ratusan karya seni catan dan skulptur yang diutarakan menerusi ekspo ini bersifat tradisi, antaranya tradisi kecinaan dan keagamaan Budha sebagaimana karya Dr.Foo Yong Kong, Jia You Fu mahupun Yang Yan Wen. Kehalusan karya Li Xiao Ke yang berjumlah tiga buah itu, bertajuk Sacred Height, Guardian Peaks dan Natural “Sunny” Abodes.
Syed Ahmad Jamal yang mengutarakan subjek tempatan dan kehebatan alam sekitar Malaysia serta penyair Chairil Anwar yang sudah dihasilkan sejak dekad 50-an, sarat dengan kemahiran bertanda intelektual tetap menjanjikan kehebatan berganda, mampu memenuhi kerinduan para pecinta seni bertaraf dunia. Demikian jugalah kerinduan terhadap seni catan yang dilahirkan menerusi aliran-aliran impresionisme, post impresionisme, pop art, Chinese, realisme dan kolaj.
Malaysia bertuah, sebalik kesepian kementerian tertentu, para intelek seni berduyun-duyun mengunjungi para sahabat intelek seni di sini dan yang lebih menguntungkan, mereka membawa karya representatif masing-masing. Rakyat dan manusia yang ke Malaysia menjadi saksi interaksi intelektual kesenian seni catan dan skulptur tahunan ini. [Bermula tahun 2007].*

· Penulis Daeng Ramliakil ialah graduan UPM, Bachelor of Education [1983-86] dan belajar sambilan peringkat MA di USM [2000-2001], di UPM [2003-2007], kini, sambilan di UM [2008-9], juga seorang pelukis, penyair, cerpenis, pemakalah dan bekerja sebagai pengurus/tutor kelas tuisyen yang sebelum ini menjadi guru kerajaan selama 17 tahun dan wartawan Utusan Melayu. Alamatnya, 10 Lorong 6, Taman Pelindung 4, 26100 Beserah, Kuantan, Pahang. Sms 016-9324001. Blognya boleh dilayari: radenmassyahid.blogspot.com

No comments:

Post a Comment