Sunday, August 30, 2009

Cerpen Hidup Sesudah Mati

Cerpen Hidup Sesudah Mati
Oleh Daeng Ramliakil

DAN seperti biasa. Tidur sahaja, dia terus mati. Kematian yang tidak ditangisi sesiapa. Tidak juga menimbulkan kegembiraan.
Sayakah tahu, kematian P.Ramlee, Air mata di Kuala Lumpur menunggu untuk sekian lama. Kematian Tun Razak, sekian-sekian air mata tumpah. Dan sebelum itu, kematian Tun Dr.Ismail, air mata tumpah melewati jangkaan.
- Kematian Michael Jackson, si penghibur berlagu dan bermenari yang berkulit hitam, kemudian putih itu menumpahkan air mata merentas sempadan agama, bangsa jua warganegara. Mampukah seseorang mati, pengampu slogan Satu Malaysia lantas se-Malaysia dibanjiri air mata? Siapa antara kita yang memang tidak bijaksana sewaktu mencipta slogan bak kiambang yang tidak berjejak di dasar danau, terawang-awang di permukaan, yang tidak berusaha mencipta slogan pengisian?
- ?
- Kaliankah yang dikatakan pemikir bangsa serta negara yang memberi maklumat serta pemikiran kepada pucuk pemimpin?
- !
- Benar-benar memalukan. Bukannya malu setahun, sedekad, malah seabad. Barangkali, berabad-abad.
- !
Suasana berubah, daripada keadaan persekitaran bercahaya kekuningan, kehijauan mengambil alih ruangan.
Waktu itu juga, Raja Wali berada di tempat duduknya, di singgahsana yang tersedia.
- Siapsiaga?
- Ya. Untuk apa aku ke mari? Bercanda? Atau, mencari bukti jua tanda bahawa ke marinya aku itu mustahak?
- Ya. Kehadiran di dunia sama seperti tumbuhnya benih pokok, membesar dan mengeluarkan atau tidak mengeluarkan bunga mahupun buah. Bertanda. Malah, kehadiran gumpalan awan seminit dua berbentuk dengan sebarang bentuk pun mustahak.
- Hah!
Saat itu, sungai darah yang mengalir di dalam tubuh Sayakah mengarahkan airnya mengalir tenang setenang-tenangnya.
Langit di dalam tubuh mendung. Dan, saat itu jugalah hujan membasahi bumi jasad. Hati sayu sesayu-sayunya. Seluruh dunia hati dipenuhi sensitiviti yang sama, serupa dan hidup.
Sayakah merenung ke dalam tubuhnya. Sekali diucapkan hatinya, subhanallah, dihidupkannya perasaan permintaan daripada Allah untuk menyucikan setiap sel dalam tubuhnya. Direnung, dihayati, lalu terjadi.
Sempurna proses penyucian itu, disebut hatinya Alhamdulillah. Suatu perasaan, bergunung Everest terungkap tiba-tiba bagi menyatakan terima kasih kepada Allah, zat tunggal yang maha berkuasa. Sesudah itu, hatinya menyebut Allahu Akbar. Lantas, resapan kekuasaan Ilahi dilihatnya dengan mata hati.
- Yang di dalam diri, mahu kunyatakan kepadamu, selalu, sejak dahulu mahu kusebut, aku tidak berkuasa apa-apa. Benarlah, kata-kata, lahaulawala quwattaila billahilaliyiladzim.
- Jadi? Mahu kalian pinta diri-Ku memerintah kesemuanya dengan kesedaran kalian?
- Ya.
- Tiap saat?
- Tiap kejadian.
- Dengan itu, kalian menempatkan diri ke dalam dunia atau alam baharu. Segala-galanya indah. Dan, kalian mesti menyebutnya, alhamdulillah sebaik siap suatu kejadian. Bukankah itu, hidupnnya qada’ dan qadar, prinsip wajib keimanan seseorang manusia? Jelas.
-

No comments:

Post a Comment